foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Warto wiedzieć

Ogólnopolskie telefony zaufania

  • Ogólnopolski Telefon Zaufania Narkotyki - Narkomania  
    • 801 199 990
    • czynny codziennie w godzinach 16.00-21.00;
    • koszt jak za połączenie lokalne niezależnie od jego trwania
    • http://www.kbpn.pl
  • Infolinia Stowarzyszenia KARAN (problemy narkotykowe)
    • 800 120 289
    • czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-17.00;
    • połączenie bezpłatne
  • Anonimowa Policyjna Linia Specjalna 
    • 800 120 148
    • czynny całą dobę; połączenie bezpłatne
  • Infolinia Pogotowia Makowego Towarzystwa „Powrót z U”
    • 801 109 696
    • czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-20.00 i w soboty 10.00-19.00;
    • koszt jak za połączenie lokalne niezależnie od jego trwania
  • Internetowy Telefon Zaufania „Anonimowy Przyjaciel”
    • czynny codziennie w godzinach 18.00-4.00
  • Telefon Zaufania dla Kobiet w Ciąży i Rodziny
    • 85 732-22-22
    • (czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 15.00-17.00)
  • Ogólnopolskie pogotowie dla ofiar przemocy w rodzinie "Niebieska Linia" (przemoc, przemoc w rodzinie, przemoc w relacjach)
    • 800 120 002 – telefon zaufania (czynny przez całą dobę)
    • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. – poradnia mailowa
    • 22 250 63 12 – telefon dla specjalistów (czynny środy – 10.00–13.00)
    • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. – poradnia mailowa dla specjalistów
  • Narkomania — Pomoc Rodzinie, Infolinia Towarzystwa Rodzin i Przyjaciół Dzieci Uzależnionych „Powrót z U”
    • 800 120 359
    • Czynny codziennie pon.–pt. w godzinach 10.00–20.00, soboty 10.00–19.00.
    • połączenie bezpłatne.
  • Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży
    • 116 111
  • Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka
    • 800 12 12 12
  • POMARAŃCZOWA Linia - program informacyjno-konsultacyjny dla rodziców dzieci pijących alkohol i zażywających narkotyki
  • AIDS- całodobowy ogólnopolski telefon Stowarzyszenia „ Bądź z Nami”
  • Ogólnopolski Całodobowy Telefon Zaufania AIDS
    • 22 692 82 26
    • 801 888 448 (płatne za pierwszą minutę połączenia)
    • czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00 - 21.00 z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy
    • http://www.aids.gov.pl
  • Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna
    • 22 425-98-48
    • czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 17:00-20:00, w soboty
      w godzinach 15:00-17:00
    • opłata zgodnie z cennikiem operatora telefonicznego
  • Młodzieżowy
    • 988
    • (pon.-pt. 13.00 - 18.00)
  • Młodzieżowy [i nie tylko] Telefon Zaufania
    • 9288
    • w dni powszednie w godz. 10 - 20.
  • Towarzystwa Pomocy Młodzieży
    • 22 635 54 67
    • (czynny w godzinach 14.00-18.00)
  • Uczennicy i Ucznia
    • 71 372 04 86
    • (pon. 17.00 - 19.00, śr. 19.00 - 21.00)
  • Dla dzieci i młodzieży dorastającej i dorosłej - telefon Fundacji Lepszy Świat
    • 022 672 52 26
  • Dla dzieci i nastolatków zaniedbanych, seksualnie wykorzystywanych, których rodzice piją - telefon Stowarzyszenia OPTA
    • 22 827 61 72
    • (pn.-pt. 15-18)
  • Komitet Ochrony Praw Dziecka
    • 22 831 24 29
    • (pn., śr.-pt. 9-14, wt. 9-18)
  • Telefon Zaufania Komitetu Ochrony Praw Dziecka
    • 22 6269419
  • Pogotowie rodzinne
    • 22 613 69 91
  • Poradnia Młodzieżowa i Rodzinna Towarzystwa Rozwoju Rodziny
    • 22 828 61 92
    • (pn.-pt. 15-20)
  • Ruch Pomocy Rodzinie
    • 22 621 03 67
    • (pn.-pt. 10-17)
  • Skłócone małżeństwa, problemy młodzieżowe i osobiste
    • 22 728 64 35
    • (codziennie 21-4, wt. 9-17)
  • Telefon "Stop Przemocy" dla Dzieci i Młodzieży oraz ich Rodziców
    • 42 682 28 37
  • Telefon zaufania Poradni Profilaktyki i Terapii Uzależnień Monar
    • 22 823 65 31
    • czynne w godzinach 9-21
  • Narkomania: Pomoc rodzinie - telefon Ogólnopolskiego Pogotowia Makowego
    • 22 844 44 70
    • czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 11.00 -19.00, soboty w godzinach 11.00 -15.00)
  • Telefon zaufania Polskiego Towarzystwa Zapobiegania Narkomanii
    • 32 206 82 17
    • czynny w poniedziałki w godz.10-19.wtorki i piątki w godz 15-19, środa w godz 10-13, czwartek w godz 14-19.
    • http://www.ptzn.katowice.pl
  • Dla kobiet - telefon wsparcia Federacji na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny
    • 22 635 93 92
    • (pn.-pt. 16-20)
  • Dla kobiet w ciąży
    • 22 624 20 68, 0-602 285 444
    • (pn.-pt. 9-18)
  • Gdy Twoim problemem jest ciąża – telefon Fundacji Pro Familia
    • 22 628 95 24
    • (pn.-pt. 10-18)
  • Dla kobiet w ciąży i matek małych dzieci - telefon Fundacji Rodzić po Ludzku
    • 22 628 11 91
    • (pn.-pt. 9-12)
  • Telefon informacji i interwencji Fundacji "Rodzić po Ludzku"
    • 22 627 27 03
    • (pon.-pt. 11-15 )
  • STOP - telefon Centrum Praw Kobiet dla kobiet dotkniętych przemocą i dyskryminacją
    • 22 621 35 37
    • (pn.-pt. 10-15)
  • Dla ojców i dzieci, których prawa nie są przestrzegane - telefon Stołecznego Stowarzyszenia Obrony Praw Ojca
    • 22 844 14 82
    • (pon.-pt., godz. 10-11 i 20-21),
  • Dla rodzin osób zaginionych - telefon Fundacji ITAKA
    • 801 24 70 70 lub 654 70 70
    • (codziennie, całodobowo)
  • Linia Żadnych Pytań - dla zaginionych, którzy chcą dać znak życia
    • 22 654 70 70
    • (nd. 17-21)
  • Dla zagrożonych przez sekty - telefon Fundacji Dominik
    • 22 853 52 22
    • (pn., wt., czw. 12-19)
  • Dla osób w trudnej sytuacji życiowej - telefon Biura Porad Obywatelskich
    • 22 828 12 95
    • (pn. 10-19, wt.-pt. 9-17)
  • Antydepresyjny Telefon Zaufania Centrum ITAKA
    • 22 654 40 41
    • (pon., czw. godz. 17-20)
  • Krajowego Centrum Interwencyjno-Konsultacyjnego dla Ofiar Handlu Ludźmi
    • 22 628 01 20
    • e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • Telefon zaufania dla prowadzących działalność gospodarczą
    • 572 154 289
    • e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dopalacze - gdzie szukać pomocy

Wobec narastającego w naszym społeczeństwie, szczególnie wśród młodych osób, zjawiska zażywania tzw. DOPALACZY, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sośniach przekazuje informację, gdzie można zwrócić się o pomoc, jeśli zetkniemy się z tym problemem
w naszym najbliższym otoczeniu.

Dopalacze – gdzie szukać pomocy? Najważniejsze numery telefonów

Jeśli masz wątpliwości czy Twoje dziecko zażywa dopalacze? Chcesz dowiedzieć się więcej na temat możliwości leczenia? Masz informacje o miejscach, w których handluje się zakazanymi środkami? Jesteś uzależniony? Zadzwoń na jeden z poniższych numerów:

800 060 800 – bezpłatna, całodobowa infolinia Głównego Inspektora Sanitarnego

Pod tym numerem telefonu możesz uzyskać informacje na temat negatywnych skutków zażywania dopalaczy oraz o możliwościach leczenia. Infolinia jest także przeznaczona dla rodziców, którzy mają wątpliwości czy ich dzieci zażywają dopalacze. Na infolinię GIS można przekazywać informacje, które mogą ułatwić służbom dotarcie do osób handlujących tymi nielegalnymi substancjami.

116 111 – Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży

Służy on młodzieży i dzieciom potrzebującym wsparcia, opieki i ochrony. Zapewnia dzwoniącym możliwość wyrażania trosk, rozmawiania o sprawach dla nich ważnych oraz kontaktu w trudnych sytuacjach. Telefon prowadzi Fundacja Dzieci Niczyje. Linia jest dostępna codziennie w godzinach 12:00 – 22:00, pomoc online dostępna na www.116111.pl/napisz. Tylko w 2014 roku specjaliści przeprowadzili 3205 rozmów dotyczących kontaktu dzieci z substancjami psychoaktywnymi.

800 100 100 – Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawach bezpieczeństwa dzieci

To bezpłatna i anonimowa pomoc telefoniczna i online dla rodziców i nauczycieli, którzy potrzebują wsparcia i informacji w zakresie przeciwdziałania i pomocy dzieciom przeżywającym kłopoty i trudności wynikające z problemów i zachowań ryzykownych takich jak: agresja i przemoc w szkole, cyberprzemoc i zagrożenia związane z nowymi technologiami, wykorzystywanie seksualne, kontakt z substancjami psychoaktywnymi, uzależnienia, depresja, myśli samobójcze, zaburzenia odżywiania. Telefon prowadzi Fundacja Dzieci Niczyje. Linia dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach 12:00 – 18:00, pomoc online dostępna pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. W pierwszym półroczu 2015 roku 61 rozmów dotyczyło problemów z substancjami psychoaktywnymi (www.800100100.pl).

800 12 12 12 – Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka

Osoby poszukujące pomocy oraz informacji na temat dopalaczy mogą korzystać także z telefonu zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Numer przeznaczony jest zarówno dla dzieci, jak i dorosłych, którzy chcą zgłosić problemy dzieci. Telefon jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.15 do 20.00. Po godzinie 20.00 oraz w dni wolne od pracy, każdy może przedstawić problem i zostawić numer kontaktowy. Pracownik telefonu zaufania oddzwoni następnego dnia.

112 – Jednolity numer alarmowy obowiązujący na terenie całej Unii Europejskiej.

Jak uzyskać pomoc

Jeżeli znalazłeś się w trudnej sytuacji życiowej, z którą nie możesz sobie poradzić przy wykorzystaniu własnych sił i środków, zgłoś się do pracownika socjalnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Do Ośrodka Pomocy Społecznej możesz złożyć wniosek o pomoc osobiście, telefonicznie lub pisemnie. Zgłoszenia może również dokonać Twój przedstawiciel ustawowy lub inna osoba za Twoją zgodą. Pomoc społeczna może być też udzielana z urzędu.

PRAWO DO ŚWIADCZEŃ POMOCY SPOŁECZNEJ

Pomocy społecznej na zasadach określonych w Ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2017 r, poz.1769 ze zm.) udziela się osobom i rodzinom, w szczególności z powodu:

- ubóstwa,
- sieroctwa,
- bezdomności,
- bezrobocia,
- niepełnosprawności,
- długotrwałej lub ciężkiej choroby,
- przemocy w rodzinie,
- potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności,
- bezradności w sprawach opiekuńczo – wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych i wielodzietnych,
- braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo – wychowawcze,
- trudności w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy,
- trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
- alkoholizmu lub narkomanii,
- zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej,
- klęski żywiołowej lub ekologicznej.

Prawo do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej mają osoby i rodziny, które spełniają określone kryterium dochodowe przy jednoczesnym wystąpieniu co najmniej jednej z wymienionych wyżej w punktach 2 - 15 okoliczności.

Do ustalenia, czy rodzina lub osoba ubiegająca się o pomoc społeczną spełnia kryterium dochodowe uprawniające do otrzymania określonego rodzaju zasiłku, przyjmuje się – począwszy od 1 października 2015 r. następujące kwoty:
   - na osobę samotnie gospodarującą – 634 zł
   - na osobę w rodzinie – 514 zł

od dnia 1 października 2015 r. wartość dochodu odpowiadająca dochodowi miesięcznemu z 1 hektara przeliczeniowego, która istotna jest przy ustalaniu uprawnień rolników i ich rodzin do świadczeń pomocy społecznej, wynosi 288 zł.

Przyznanie świadczenia pomocy społecznej musi być poprzedzone przeprowadzeniem wywiadu rodzinnego (środowiskowego) w Twoim miejscu zamieszkania lub miejscu stałego lub czasowego pobytu. Dlatego też zgłosi się do Ciebie pracownik socjalny, który przeprowadzi z Tobą rozmowę, pozwalającą na dokonanie oceny Twojej sytuacji życiowej, występujących problemów i zakresu potrzeb.

Wywiad środowiskowy przeprowadzany jest w terminie 14 dni od chwili powzięcia wiadomości o konieczności jego przeprowadzenia ( w sytuacjach nie cierpiących zwłoki – dwa dni ).

Zasady przeprowadzania wywiadu środowiskowego reguluje Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 25 sierpnia 2016r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz. U. z dnia 2016 r., poz. 1406).

Pamiętaj, że wszelkie informacje, jakie powierzysz pracownikowi socjalnemu podczas waszych rozmów objęte są tajemnicą służbową i mogą być wykorzystane jedynie do celów przyznania świadczeń pomocy społecznej.
W postępowaniu przyznania świadczeń pomocy społecznej pracownik socjalny kieruje się przede wszystkim dobrem osób korzystających z pomocy i ochroną ich dóbr osobistych.

O CO BĘDZIE PYTAŁ PRACOWNIK SOCJALNY ?

W świetle ustawodawstwa dotyczącego pomocy społecznej rodzina – to osoby spokrewnione lub nie spokrewnione, pozostające w faktycznym związku wspólnie zamieszkujące i gospodarujące. Dlatego też pracownik socjalny będzie pytał nie tylko o informacje dotyczące Ciebie, ale też osób wspólnie z Tobą zamieszkujących i gospodarujących. Oprócz danych dotyczących posiadanych źródeł dochodów, sytuacji zawodowej, zdrowotnej, rodzinnej, pracownik socjalny może również domagać się od Ciebie złożenia oświadczenia o posiadanym stanie majątkowym. Odmowa złożenia takiego oświadczenia może być podstawą
do odmowy przyznania świadczenia pomocy społecznej.

Za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o:

- miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych,
- składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia oraz ubezpieczenia społeczne określone w odrębnych przepisach,
- kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób.

Do dochodów nie wlicza się jednorazowego pieniężnego świadczenia socjalnego, wartości świadczeń w naturze oraz świadczenia przysługującego osobie bezrobotnej na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku

W razie wystąpienia dysproporcji między wysokością dochodu udokumentowaną przez Ciebie i Twoją rodzinę, a rzeczywistą sytuacją majątkową stwierdzoną przez pracownika socjalnego, osoba upoważniona do wydawania decyzji administracyjnych może odmówić przyznania świadczeń z pomocy społecznej.

DO CZEGO JESTEŚ ZOBOWIĄZANY

Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej zobowiązane są do współdziałania z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu ich trudnej sytuacji życiowej.

Brak współdziałania z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu trudnej sytuacji życiowej, odmowa zawarcia kontraktu socjalnego, niedotrzymanie jego postanowień, nieuzasadniona odmowa podjęcia zatrudnienia, innej pracy zarobkowej przez osobę bezrobotną lub wykonywania prac społecznie użytecznych, o których mowa w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, lub nieuzasadniona odmowa podjęcia leczenia odwykowego w zakładzie lecznictwa odwykowego przez osobę uzależnioną mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania świadczenia, uchylenia decyzji o przyznaniu świadczenia lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.

W przypadku stwierdzenia marnotrawienia przyznanych świadczeń może nastąpić ograniczenie świadczeń, odmowa ich przyznania albo przyznanie pomocy w formie świadczenia niepieniężnego.

 

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sośniach

ul. Wielkopolska 41

63-435 Sośnie

 

Czynny codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:30.